“Beri sedekah mesti melibatkan 3 pihak ini”-Penjelasan sempoi Ustaz Abu Syafiq selepas tervk kena h3ntam

Semalam Ustaz Abu Syaifq mencvri perhatian ramai apabila memuat naik status yang menyatakan meletak gambar dan video orang miskin yg susah sehingga memalvkan dia adalah ‘a1ib. Har4m!

Melalui satu status Facebook oleh Ustaz Abu Syafiq yang tidak bersetuju jika gambar mereka yang tidak berkempuan dan tidak berbaju di muat naik ke sosial media.

Ramai yang berkata status ini ditujukan kepada Ustaz Ebit, tapi sejauh mana kesahihannya masih belum pasti kerana tiada kenyataan rasmi daripada Ustaz Abu. Ramai yang membuat kesimpulan begitu kerana status itu ditulis setelah Ustaz Ebit memuat naik gambar selepas memberi sumbangan kepada suatu keluarga di utara semenanjung.

Status yang dikatakan dituju pada seseorang, ini cerita sebenar dari ustaz Abu Syafiq

Terkini Ustaz Abu Syafiq, ada buat siaran langsung menjelaskan apa yang bermain di benak netizen.

Ustaz Abu Syafiq beritahu untuk memberi sedekah mesti melibatkan 3 pihak ini.

Pusat Zakat Setempat, Masjid Setempat, YB kawasan tersebut

Penjelasan ini adalah supaya tidak berlaku fitn4h atau syak wasangka ramai bahawa keluarga yang susah itu tidak pernah di bantu. Oleh yang demikian 3 pihak ini hendaklah turut serta dalam menyampaikan sumbangan.

Berkenaan isu status yang dimuat naik oleh Ustaz Abu Syafiq semalam, beliau menjelaskan status tersebut adalah untuk persatuan yang berada di negara luar dan kesannya ade berlaku di negara Malaysia iaitu kumpul duit derma tapi tidak disalurkan dengan betul dan dibelanja untuk kepentingan pemilik pertubuhan tersebut.

Menjawab mengenai Ustaz yang ditanyakan kepadanya, Ustaz Abu Syafiq jelaskan beliau tidak ambil tahu langsung dan tidak pernah berjumpa. Beliau menjelaskan juga status “Meletak gambar dan video orang miskin yg susah sehingga memalukan dia adalah a1b. Har4m!”. bukan ditujukan kepada siapa-siapa didalam negara ini. Ustaz Abu juga beritahu beliau tidak tahu menahu ada gambar atau video seorang Ustaz memberi sumbangan dan Ustaz Abu hanya fokus pada fatwa.

Semoga penjelasan ini dapat membantu netizen. Sedikit klip video penjelasan Ustaz Abu Syafiq.

Kenyataan Ustaz Abu Syafiq

Posted by Netizen Bangkit on Tuesday, April 21, 2020

“Sekarang kami dif1tnah netizen satu Malaysia”- Pegawai Mukhriz Mahathir

Sementara terbaru, Eksekutif Media Menteri Besar Kedah pula mend4kwa t1ndakan penceramah terkenal, Ustaz Ebit Lew memberikan bantuan kepada golongan asnaf di negeri itu telah menyebabkan mereka dikec4m masyarakat.

Mohd Ruslin Abdullah melalui laman Facebook berkata, Ebit Liew sewajarnya memaklumkan kepada mereka dahulu sebelum memberikan sebarang bantuan.

Niat Ebit Lew itu bagus tapi..

” Duhai Ustaz Ebit, kami tahu tujuan tuan baik dan ikhlas besar ganjarannya membela nasib mereka yang susah dan miskin.

” (Tapi) Ustaz hadir ke kampung kami tanpa tanya kami, tanpa selidik cerita Pak Aq dan anak-anaknya ini.

” Sekarang kami dif1tnah netizen satu Malaysia. Penduduk kena f1tnah, masjid kena f1tnah, Zakat Kedah kena f1tnah, kerajaan (negeri) kena f1tnah, tuan tanah pun kena f1tnah angkara kuasa viral sebelah pihak,” katanya memetik kenyataan tersebut.

Mohd Ruslin turut menyifatkan t1ndakan Ustaz Ebit Liew itu sebagai tidak baik kerana di d4kwa telah menimbulkan f1tnah.

” Kami tahu, Ustaz punya pengikut yang ramai, tapi timbulkan f1tnah itu adalah perkara baik?

” Jahatkah kami sampai biar mereka ini hidup dalam sampah.

” Ustaz, kami semua tak biarlah mereka hidup mcm tu, tapi Ustaz bukan kami saja (yang perlu) bantu mereka tapi mereka juga perlu bantu diri mereka,” katanya lagi.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber: MB

Be the first to comment on "“Beri sedekah mesti melibatkan 3 pihak ini”-Penjelasan sempoi Ustaz Abu Syafiq selepas tervk kena h3ntam"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*