Senarai 7 Negeri Yang T4ngguh & Tidak Ak4n L4ksana PKPB

Bermula hari ini, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah membenarkan sebahagian besar aktiviti ekonomi dan sosial beroperasi setelah mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Senarai 7 Negeri Yang T4ngguh & Tidak Akan Laks4na PKPB

Bagaimanapun usai pengumuman itu dibuat, difahamkan tidak semua negeri akan menguatkuasakan PKPB pada Isnin kerana ingin menc3gah penul4ran jangk1tan COV1D-19. Sehingga kini, terdapat tujuh negeri yang telah menanggvhkan dan tidak akan melaks4nakan PKPB.

1Kedah

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir telah mengumumkan kerajaan negeri akan meneliti syarat dan garis panduan PKPB yang diumum Kerajaan Persekutvan bagi memastikan ia sesuai mengikut keperluan negeri itu.

2Sarawak

 

Sehingga 2 Mei 2020

 

 

Bagi Kerajaan Negeri Sarawak juga telah memutvskan untuk tidak mengikut langkah Kerajaan Persekutuan untuk membuka semula ekonomi pada Isnin.

Timbalan Ketua Menteri Sarawak mer4ngkap Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN), Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata, kerajaan negeri perlu mengambil kira keadaan negeri dahulu sebelum membuat keputusan.

3Sabah

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata Negeri Di Bawah Bayu itu masih mengek4lkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa keempat yang akan berakhir pada 12 Mei ini.

“Pendirian ini diambil bagi meneruskan usaha untuk memb3ndung penul4ran pandemik COV1D-19 dan memastikan rakyat tidak terded4h dengan jangk1tan v1rus itu”

 

4Selangor

Dalam pada itu, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata, tidak semua industri akan dibenarkan beroperasi pada Isnin. Beliau akan berbincang dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) berkenaan cara penguatku4saan dan garis panduan yang perlu dil4ksanakan bagi memastikan tidak berlaku pen1ngkatan k3s COV1D-19 di negeri itu.

Langkah bijak dipuji ramai, apabila Amirudin mengumumkan pelaks4naan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Diubahsuai (PKPBD) yang menyaksikan perubahan pembukaan beberapa sektor dalam negeri itu.

5Negeri Sembilan

Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan, Datuk Dr Razali Ab Malik berkata, langkah kawalan k3tat masih diperlukan memandangkan kes baharu COV1D-19 terus dicatat di Negeri Sembilan.Memandangkan kes baharu COV1D-19 di Negeri Sembilan masih berlaku dan untuk tujuan pengawalan, Kerajaan Negeri Sembilan menet4pkan beberapa syarat dan peraturan.

“Hanya sektor ekonomi dibenarkan boleh beroperasi manakala sektor sosial dan aktiviti sukan tidak dibenarkan dalam tempoh PKPB,” katanya.

6Pahang

Kerajaan Negeri Pahang pula akan menangguhkan pelaksanaan PKPB sehingga keputusan dicapai pada mesyuarat mingguan Jawat4nkuasa Kerja Keselamatan Negeri pada Jumaat ini.Menurut Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail, sehingga keputusan dibuat pada mesyuarat mingguan ini, segala ketetapan yang dibuat pada PKP sekarang, masih kek4l.

7Kelantan

Biarpun sudah berada dalam keadaan zon hijau, Jawatankvasa Kerja Keselamatan (Khas) Negeri Kelantan akan diad4kan pada Khamis ini bertujuan menyesvaikan kep3rluan PKPB dengan rakyat di negeri tersebut.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob berkata, sehingga keputusan diambil di dalam jawatankvasa tersebut, semua ketetapan (PKP) yang dibuat sebelum ini adalah masih terpakai dan perlu dipatuhi oleh semua pihak.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber : Murai.my

Be the first to comment on "Senarai 7 Negeri Yang T4ngguh & Tidak Ak4n L4ksana PKPB"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*